Mon intention...
FLAC?
RSS, Nouveautés
Chronologie
Histoire MMS...
Contact/Impressum
Vos remarques
PAGES THÈMATIQUES...
PERLES D'ARCHIVES...
ACKERMANN, Otto
ANDRÉ, Maurice
ANDREAE, Hans
ANSERMET, Ernest
APPIA, Edmond
BALSAM, Arthur
BAMBERGER, Carl
M. van den BERG
BERNSTEIN, Joseph
BOESE, Ursula
BOSCHI, Hélène
BOULT, Adrian
BOUR, Ernest
BRÜCKNER-RÜGGEBERG, Wilhelm
BUSCH, Fritz
CARATGÉ, Fernand
CLUYTENS, André
COLBENTSON, Oliver
COLOMBO, Pierre
COURAUD, Marcel
DAHINDEN, Clemens
DESARZENS, Victor
DOBRINDT, Otto
DOUATTE, Roland
ERDMANN, Eduard
EREDE, Alberto
FRICSAY, Ferenc
GERLIN, Ruggero
GEUSER, Heinrich
GIARDINO, Jean
GIEBEL, Agnes
GOEHR, Walter
GOLDSAND, Robert
GOLDSTEIN, Ella
GRAF, Peter-Lukas
HAEFLIGER, Ernst
HAYDN, Symph...
HEILLER, Anton
HUPPERTS, Paul
JANIGRO, Antonio
JAROFF, Serge
JAUQUIER, Charles
JOCHUM, Eugen
JOHANNESEN, Grant
JOUVE, André
KANN, Hannes
KAUFMAN, Louis
KAYSER, Max
KEILBERTH, Joseph
KLEMM, Conrad
KLEMPERER, Otto
KONWITSCHNY, Franz
KRANNHALS, Alexander
KRAUS, Lili
KRIPS, Josef
LEHMANN, Fritz
LEIBOWITZ, René
LONGINOTTI, Paolo
MAAG, Peter
MARSZALEK, Franz
MARTIN, Louis
MEWTON-WOOD, Noel
MORALT, Rudolf
MORBITZER, Egon
MOZART, Symph...
MUELLER-KRAY, Hans
MUENCHINGER, Karl
NADELMANN, Leo
NEEL, Boyd
NEF, Isabelle
NICOLET, Aurèle
ODNOPOSOFF, Ricardo
van OTTERLOO, Willem
PASCAL Quatuor
PELLEG, Frank
PÉPIN, André
PROHASKA, Felix
RAMIN, Günther
RETCHITZKA, Basia
REINHART, Walther
RYBAR, Peter
ROSBAUD, Hans
ROSTAL, Max
SACK, Theodor
SCHERCHEN, Hermann
SCHEY, Hermann
SCHREINER, Alexander
SCHMIDT-ISSERSTEDT, Hans
SCHÜCHTER, Wilhelm
SCHURICHT, Carl
SILVESTRI, Constantin
STADER, Maria
STÄMPFLI, Jakob
STERNBERG, Jonathan
STEUERMANN, Eduard
STICH-RANDALL, Teresa
SUITNER, Otmar
SZENKAR, Eugen
SWAROWSKY, Hans
SWOBODA, Henry
THOMAS, Kurt
TRÖTSCHEL, Elfride
TUSA, Antonio
VAUCHER-CLERC, Germaine
WINTERTHURER SQ
Texte
 


Johann Sebastian BACH, Magnificat in D-Dur, BWV 243, Mimi COERTSE, Margarete SJÖSTEDT (sopranos), Hilde RÖSSEL-MAJDAN (alto), Anton DERMOTA (ténor), Frederick GUTHRIE (basse), WIENER KAMMERCHOR, WIENER KAMMERORCHESTER (musiciens du Wiener Staatsopernorchester), Felix PROHASKA, juin 1957, Konzerthaus, Wien, The Bach Guild Stereolab BGS-5005

Le Magnificat en ré majeur BWV 243 est l'une des oeuvres vocales majeures de Johann Sebastian Bach. Il a été écrit pour la fête de la Visitation de la Vierge Marie le 2 juillet 1733 pour choeur à cinq voix et orchestre. Il s'agit de l'une des rares pièces musicales du compositeur reposant sur un texte en latin, l'autre exemple le plus célèbre étant sa Messe en si mineur qui partage également la caractéristique d'être écrite à cinq voix.

La partition digitalisée du manuscript peut être consultée
sur la page correspondante du site www.bach-digital.de du Bach-Archiv de Leipzig .

Diverses éditions de la partition peuvent être librement téléchargée
sur la page correspondante de l'IMSLP.

Pour le texte en latin voir par exemple
la page correspondante de l'excellent site de Walter F. Bischof .

Pour une traduction interlinéaire en français de Guy Laffaille voir par exemple
la page correspondante de l'excellent site d'Aryeh Oron .

"[...] The Magnificat in D must have been a great favorite in Bach's Leipzig. To this day it has remained one of his most beloved works. It is a setting, in the full splendor of the baroque style, of the traditional Vesper canticle of the Western Church, the 'Song of the Blessed Virgin Mary'. In Leipzig, it was performed on the great Feast days, and Bach's first version was probably written for Christmas Day, 1723, the first year of his service in that city. The Magnificat traditionally came after the sermon, as a great outburst of confidence and joy. For the music preceding the sermon, Bach composed the lovely 'Christmas' Cantata No. 63, 'Christen atzet diesen Tag' (Bach Guild BG-518). Because of its place as the culmination of the service, the Magnificat could not be too lengthy a work, and Bach's Magnificat in D is unique even in his output for its concentration. It remains big in conception, comparable in this respect to much more extended works like the B minor Mass, and abundant in inspired melody.
The forces employed are considerable; five-part chorus, five soloists, and the "full" Bach orchestra, including three trumpets, two flutes, two oboes, strings, tympani and continuo instruments; the "festive" orchestra of the time.
The style is that of a great sacred concert, and because of the relative briefness of the text, which is in Latin, Bach makes the fullest symbolic use of the repeated words, using the word-sounds as well for almost musical effects.
This is apparent in the opening chorus, set only to the words 'Magnificat anima mea Dominum', and laid out like a grand and spacious concerto first-movement, with a magnificent opening and closing tutti, while the chorus enters, with its repetition of 'Magnificat' like the solo group in a concerto. Having here displayed his full orchestral array, Bach develops a lovely variety of instrumental colors in the ensuing movements, like a lesson in the expressive uses of timbre
.

The aria for second soprano, 'Et exultavit', is accompanied only by a flowing counterpoint of strings, which carry out its feeling of sweet, melodious tenderness.
The following aria, for first soprano, 'Qui respexit', achieves added poignance by being a duet for soprano and oboe, the two parts moving as equals. And upon this aria the chorus breaks in dramatically, with the words 'Omnes generationes' - 'All generations' - hurled about in antiphonal cries, and the full orchestra (but for trumpets) re-entiering. The jubilant sounds make clear Bach's message, that this is a festival for 'all people and all times'.
To carry further the parallel to the Bach concerto style, the bass aria 'Quia fecit' is like a great slow movement (that of the E major violin concerto for example), the voice spinning a slow florid line over a motif, repeated in semi-ostinato style, in the bass.
The following alto-tenor duet, 'Et misericordia', is perhaps the most sensuously beautiful part of the score, the voices supported by flutes and muted strings, and the rocking, triple-time measure evoking the image of a lullaby.
Then again in the magnificent contrapuntal chorus 'Fecit potentiam' we have what may be called a concerto form, really a "concerto for voices" with Bach marvellously contrasting passages for one or another choir, or group of choirs, against the full massed voices, and the orchestra, including trumpets and drums, adding its colors.
The momentum comes to a powerful Adagio halt, and then the descending chromatic phrases of the violin are heard, introducing, the tenor aria 'Deposuit', and illustrating in their downward movement, "He hath put down the mighty".
Two flutes play the obbligato role in the alto aria, 'Esurientes'.
Then comes the mysteriously beautiful and symbolic chorus for women's voices, 'Suscepit Israel', with the oboes above in unison, softly intoning the traditional Magnificat chorale.
For the first time in the work a fugue is heard, in the chorus with continuo accompaniment, 'Sicut locutus est'.
The orchestral splendors return with the closing movement, as the chorus peals out the word 'Gloria', and Bach creates a magnificent effect in alternating the massed choral sound with the imitative entry of the individual choirs. On the words 'Sicut erat' he rounds out the composition with an extraordinary free recall of the very opening music, like a stirring variation on themes he had laid down in the beginning
.[...]" Un extrait de l'excellent commentaire de S.W. Bennett publié au verso de la pochette.

Dans l'enregistrement que je vous en propose sur cette page Felix PROHASKA dirige un orchestre formé de musiciens de l'Orchestre de l'Opéra d'État de Vienne (Wiener StaatsOpernOrchester), dans certaines rééditions nommé "Wiener Kammerorchester", et qui a aujourd'hui son propre site sur la toile: à l'époque de cet enregistrement - 1957 - cet orchestre - fondé en 1946 - n'avait probablement pas encore d'administration séparée de celle de l'orchestre de l'opéra, d'où l'utilisation de l'un ou de l'autre nom, suivant l'édition.
Le choeur est le "
Wiener Kammerchor", fondé en 1947 à Vienne par Franz Andreas Weissenbaeck. En 1995 ce choeur a fusionné avec le "Kammerchor der Musikhochschule Wien", tout en conservant son nom de "Wiener Kammerchor".
Les solistes sont tous des interprètes très bien connus de cette époque:
Mimi Coertse (soprano I), Margarete Sjöstedt (soprano II), Hilde Rössel-Majdan (alto), Anton Dermota (ténor) et Frederick Guthrie (basse).

La qualité de la prise de son en stéréo est remarquable! Dommage que la gravure et/ou le pressage du disque ne soient pas toujours optimales, le bruit de surface étant malheureusement souvent un peu prononcé.

La première parution de cet enregistrement sur le Bach Guild BG 555 - en monophonie - est par exemple annoncée dans le "The Billboard" du 28 octobre 1957 en page 10. L'enregistrement fait en stéréophonie paraît un peu plus tard, en 1959, sur le disque Vanguard Stereolab BGS-5005: c'est un exemplaire de ce disque que j'ai utilisé pour cette restauration.

L'aria (S I) "Quia respexit humilitatem" est joué quasiment enchaîné avec le choeur "Omnes generationes", je les ai laissés ensemble dans un seul fichier.

Voici donc...


Johann Sebastian Bach, Magnificat in D-Dur, BWV 243, Mimi Coertse (soprano I), Margarete Sjöstedt (soprano II), Hilde Rössel-Majdan (alto), Anton Dermota (ténor), Frederick Guthrie (basse), Wiener Kammerchor, Wiener Kammerorchester (Wiener Staatsopernorchester), Felix Prohaska, juin 1957, Konzerthaus, Wien, The Bach Guild Stereolab BGS-5005

1. Coro "Magnificat"                            03:09
2. Aria (S II) "Et exsultavit spiritus meus"    02:29
3. Aria (S I) "Quia respexit humilitatem"       (02:49)
   4. Coro "Omnes generationes"                 04:20
5. Aria (B) "Quia fecit mihi magna"             02:11
6. Aria (A T) "Et misericordia"                 03:46
7. Coro "Fecit potentiam"                       02:01
8. Aria (T) "Deposuit potentes"                 02:22
9. Aria (A) "Esurientes implevit bonis"         02:50
10. Trio (S A) "Suscepit Israel"                02:16
11. Coro "Sicut locutus est"                    01:25
12. Coro "Gloria Patri"                         02:09

que je vous offre et que vous pouvez obtenir en...

______________________________CLIQUANT_ICI______________________________

pour un download sur Rapidshare, ou en...

______________________________CLIQUANT_ICI______________________________

pour un download sur Filefactory.

The Bach Guild Stereolab BGS-5005 -> WAV -> léger DeClick avec ClickRepair, des réparations manuelles ->
FLAC

11 fichiers FLAC, 2 fichiers CUE (*) et 1 fichier PDF dans 1 fichier ZIP

(*) 1 fichier CUE pour les fichiers décomprimés en WAV et 1 fichier CUE pour les fichiers comprimés FLAC, si votre logiciel peut utiliser directement les fichiers FLAC.

 
Top